:: ورود به سامانه
نام کاربری :
رمز عبور :
 


باسمه تعالی

فراخوان اولین جشنواره ملی مطبوعات دینی / قم، شهریورماه 1400

امروزه مطبوعات بیش از هر زمان دیگری نقش‌آفرین و اثرگذار شده‌اند؛ نفوذ چشمگیر رسانه‌های تصویری نیز نتوانسته است از نقش و منزلت رسانه‌های مکتوب بکاهد. به همین جهت است که، به ویژه در دو دهه اخیر، پژوهشگران عرصه دین در کشور ما، اقبال روزافزونی نسبت به این رسانه نشان داده‌اند و با انتشار مجلات و نشریات مختلف در زمینه‌های گوناگون دینی توانسته‌اند شکل‌دهنده‌ی جریانی در قلمرو مطبوعات باشند که ما امروزه از آن به "مطبوعات دینی" تعبیر می‌کنیم. در ساختار فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) نقش تبلیغات دینی و رسانه را چنین ترسیم فرمودند: «بدانید که تبلیغات در رأس امور است. امروز جهان روی تبلیغات می‌چرخد.» و در جای دیگر می‌فرماید: «می‌دانید که سلاح تبلیغات، برنده‌تر از کاربرد سلاح در میدان‌های جنگ است، باید از اسلحه تبلیغات آنها بیشتر ترسید و متأسفانه ما در این زمینه ضعیف هستیم... امیدوارم با هماهنگی و نظم در تبلیغات، تمام دسیسه‌های دشمن خنثی شود.» (امام خمینی(ره)، ١٣٦١، ج ١٦، ص ١١٣- ١١٤) از سوی دیگر با توجه به گستردگی ابزارهای نوین و نیز تحول در مهارت‌های تبلیغی، تبلیغ دینی ظرفیت‌های جدیدی را فراروی خود می‌بیند که استفاده از آن‌ها مستلزم برنامه‌ریزی و تلاش است؛ دغدغه‌ای که رهبر معظم انقلاب، بارها آن را مطرح نموده‌اند؛ تا آنجا که در احکام اعضای شورای عالی فضای مجازی، ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد رسانه‌ای جامعه را مورد توجه قرار دادند. با استعانت از خداوند متعال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه مطبوعات استان و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای عمومی فعال در حوزه فرهنگ و رسانه‌ی استان، نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی را با اهداف، شرایط، قوانین و مقررات، بر پایه محورها و بخش‌های ذیل، برگزار می‌نماید.

اهداف جشنواره :
  • کمک به توسعه‌ی مطبوعات دینی در فضای رسانه‌ای کشور
  • برجسته‌سازی مسائل و سوژه‌های حوزه دینی قابل حضور در ساحت رسانه
  • کمک به ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای حوزه دین
  • تقویت فضای رقابتی برای تولید محصولات رسانه‌ای دینی
  • تقدیر از روزنامه‌نگاران و فعالان برتر در حوزه رسانه‌های دینی
  • تقویت گزاره‌های دینی با بهره‌گیری از فرصت اثرگذاری رسانه‌های نوین
  • شناسایی ظرفیت‌های مطبوعات دینی و تلاش در راستای معرفی هرچه بهتر آنان
  • تقویت تعامل بین رسانه های عمومی و مطبوعات دینی در کشور
  • ساماندهی فعالیت‌های مطبوعات دینی در راستای رعایت الگوهای حرفه ای
  • ترغیب خبرنگاران و فعالان رسانه به مطالعه، تحقیق و پژوهش در موضوعات دینی و تولید محتوا
  • همگرایی و هم‌‏افزایی ملی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی و رسانه‌های دینی


محورهای جشنواره:
  • کلیه موضوعات مرتبط با مفاهیم و آموزه‌‏های دینی منطبق با اصول و فروع دین و معارف اهل بیت(ع)
  • رسانه دینی تربیت ‌محور و معاد باوری در جامعه اسلامی
  • قرآن، رسانه‌ی اسلام
  • مطبوعات دینی و مقابله با شبهات (پاسخ به شبهات دوران کرونا)
  • مطبوعات دینی و تعمیق سبک زندگی ایرانی- اسلامی با محوریت ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف، مسجد و نماز
  • نقش رسانه‌های دینی در رفع مشکلات حاصل از زندگی مدرن و دورافتادگی از سنت‌های ایرانی- اسلامی
  • رسانه دینی، اقتصاد اسلامی، بانکداری حلال و تداوم انقلاب اسلامی
  • نقش رسانه‌های دینی در تحقق سلامت و امنیت در جامعه
  • رسانه‌های دینی و ولایت فقیه
  • رسانه‌های دینی، صدور انقلاب اسلامی به معنای صدور فرهنگ انسان‌ساز
  • نقش رسانه‌های دینی در ترویج فرهنگ مواسات و همدلی مومنانه در جامعه اسلامی
  • رسانه‌های دینی و عاشورای حسینی
  • نقش رسانه های دینی در ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار
  • جبهه مقاومت و مدافعان حرم


بخش‌های جشنواره :
  1. بخش حرفه‌ای
    • سرمقاله، مقاله و یادداشت
    • مصاحبه
    • گزارش (خبری –تحلیلی - تحقیقی)
    • خبر
    • تیتر
    • عکس (خبری –گزارش تصویری)
    • گرافیک، طراحی و صفحه‌آرایی
    • موشن‌گرافی، کلیپ‌های مفهومی و...
    • گزارش‌ها و مصاحبه‌های تصویری
  2. بخش موضوعی
    • ایثار و شهادت - مقاله و یادداشت
    • ایثار و شهادت - گزارش (تحلیلی - تحقیقی)
    • ایثار و شهادت - مصاحبه و گفتگو
    • نماز - مقاله و یادداشت
    • نماز - گزارش (تحلیلی - تحقیقی)
    • نماز - مصاحبه و گفتگو
    • فرهنگ عمومی - مقاله و یادداشت
    • فرهنگ عمومی - گزارش (تحلیلی - تحقیقی)
    • فرهنگ عمومی - مصاحبه و گفتگو
    • اخلاق و فرهنگ شهروندی - مقاله و یادداشت
    • اخلاق و فرهنگ شهروندی - گزارش (تحلیلی - تحقیقی)
    • اخلاق و فرهنگ شهروندی - مصاحبه و گفتگو
    • مسجد، رکن محله‌محوری شهری - مقاله و یادداشت
    • مسجد، رکن محله‌محوری شهری - گزارش (تحلیلی - تحقیقی)
    • مسجد، رکن محله‌محوری شهری - مصاحبه و گفتگو
    • حجاب و عفاف - مقاله و یادداشت
    • حجاب و عفاف - گزارش (تحلیلی - تحقیقی)
    • حجاب و عفاف - مصاحبه و گفتگو
  3. بخش ویژه نشریات تخصصی حوزه دین
    • قدیمی ترین نشریه دینی درحال انتشار
    • پرتیراژترین نشریه دینی در حال انتشار
    • بهترین نشریه دینی منتخب هیات داوران


شرایط و مقررات شرکت در جشنواره :
  • جشنواره‌ ملی مطبوعات دینی و نحوه شرکت و ارزیابی آثار، بر اساس شیوه‌نامه سراسری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می گیرد.
  • کلیه رسانه‌های دارای مجوزِ فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات (نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک) می‌توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
  • کلیه روزنامه‌نگاران شاغل و آزاد کشور که در مطبوعات ملی و محلی، نمایندگی نشریات سراسری و یا خبرگزاری‌ها و همچنین پایگاه‌های خبری فعالیت می‌کنند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
  • آثار ارسالی به جشنواره می‌بایست از تاریخ 1399/01/01 لغایت 1400/08/20 در رسانه‌های دارای مجوز فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات (نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک)، منتشر و یا چاپ شده باشند.
  • رسانه‌های لغو مجوز شده، فاقد مجوز و همچنین بولتن‌های داخلی، امکان شرکت در جشنواره را ندارند.
  • شرکت‌کنندگان می‌توانند علاوه بر شرکت در بخش حرفه‌ای، در بخش موضوعی نیز با ارسال حداکثر سه اثر در جشنواره شرکت کنند.
  • شرکت کنندگان در بخش‌های مختلف، حداکثر در دو بخش می‌توانند حائز کسب رتبه و دریافت جایزه شوند.
  • متقاضیان شرکت در بخش ویژه نشریات تخصصی حوزه دین، بایستی سه شماره آخر نشریه‌ی خود را در زمان مقرر به آدرس دبیرخانه ارسال نمایند.
  • برگزیدگان جشنواره در نشریات مکتوب، ملزم به ارائه اصل اثر به دبیرخانه جشنواره می‌باشند.
  • آثار ارسالی در رشته‌های خبر، تیتر، طراحی و صفحه‌آرایی که بعضاً فاقد نام هستند، تأییدیه مدیر مسئول نشریه برای نام صاحب اثر ضروری است. همچنین آثار فاقد نام نویسنده و یا دارای نام نویسنده مستعار باید به تأیید مدیر مسئول رسانه رسیده باشد.
  • آثار می بایست دارای شناسنامه، لوگوی رسانه، تاریخ انتشار و شماره مسلسل رسانه باشد.
  • دبیرخانه جشنواره از پذیرش غیرالکترونیکی آثار معذور است و ارسال آثار صرفاً از طریق سایت جشنواره به نشانی pressfestival.ir پذیرش می‌شود.
  • شرکت در جشنواره به معنای پذیرش اصول و قواعد حاکم بر جشنواره می باشد.


گاه‌شمار جشنواره:
  • اعلام فراخوان: 7 شهریور ماه 1400
  • آغاز ارسال آثار: 8 شهریور ماه 1400
  • پایان ارسال آثار: 20 آبان ماه 1400
  • اختتامیه‌ی جشنواره: آبان ماه 1400


جوایز جشنواره :
  • نفر اوّل: اهداء تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال
  • نفر دوم: لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال
  • نفر سوم: لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال


داوران جشنواره :
اعضای هیات داوران مطابق آیین‌نامه معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شوند، و اسامی آنان در پایگاه اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی منتشر خواهد شد.


قم، بلوار جمهوری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم. تلفن: 02532114299